: 06 - 43 91 34 79    :info@rijangstnoordholland.nl 

Klik & Lees meer: Rijangst overwinnen, hier 7 waardevolle tips

Tip 1. Heb duidelijk waarom jij wilt autorijden

Heb duidelijk waarom je wilt autorijden en wat jouw motivatie is. Wil je autorijden omdat jouw omgeving dit van jou verlangt, of wil je dit echt diep van binnen (dit helpt je dieper)? Dit helpt je om door te zetten, jouw doel te behalen en om ontspannen auto te rijden.

Tip 2. Ontdek de oorzaak van de angst

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je als HSP bang bent om auto te rijden. Onderzoek wanneer en waar je precies bang voor bent. Misschien ben je bang:

•Om afgeleid te raken (bijvoorbeeld door een vogel) en het overzicht kwijt te raken door te veel prikkels? Wellicht ben je bezig met alles om je heen en durf je niet op de snelweg te rijden omdat het je te snel gaat?

•Om overweldigd te raken, of ben je bang door overbelasting?

•Dat je niet kunt multitasken, jouw motorische vaardigheden niet goed zijn en je bijvoorbeeld niet goed vooruit kunt kijken en handelen (zoals schakelen) tegelijk?

•Dat jouw concentratie niet goed genoeg is en je iets over het hoofd ziet?

•Dat je in het donker niet alles ziet en geen controle hebt?

•Om aangereden te worden?

•Voor en/of door een ongeluk?

•Voor tunnels of spoorwegovergangen?

•Dat je niet snel genoeg weet wie er voorrang heeft, te lang wacht en anderen zo tot last bent?

•Dat je het benauwd krijgt in bepaalde krappe parkeersituaties of files?

•Voor de hellingproef en dat je auto niet goed functioneert en de remmen kapot gaan?

•Dat je geen talent hebt, het niet goed genoeg kan en jij faalt? HSP zijn vaak perfectionistisch ingesteld en hebben vaak een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Dit kan soms in de weg zitten met autorijden.

Misschien merk je aan je lichaam en klopt je hart sneller en begin je te zweten? Of misschien voel je je wanhopig in de auto of krijg je een ‘black-out’? Het kan ook dat je denkt dat je nooit kan autorijden en het niet voor jou is weggelegd? Houd als bestuurder rekening met ‘onzichtbare’ oorzaken van angsten, zoals overgenomen energie van anderen (als iemand in jouw omgeving bijvoorbeeld is bang voor autorijden kun je dit onbewust overnemen), of een onafgerond vorig leven.

Tip 3. Vraag om hulp

Angst kan heel intens zijn. Misschien is de angst zo heftig dat je paniek ervaart? Vraag om hulp. Hulp kan uit allerlei hoeken komen, zoals van een arts, opticien en rijinstructeur. Zo heeft iemand met amaxofobie (rijangst) een andere (intensievere) aanpak nodig dan iemand die ‘gewoon’ even tijdelijk een beetje bang is. Ben je bijvoorbeeld bang dat je niet alles goed in het donker ziet? Check of/in hoeverre jij daadwerkelijk nachtblind bent.

Vind een passende begeleider en coach.

Ook als jij je rijbewijs hebt kan een Opfriscursus Autorijden prettig zijn, bijvoorbeeld als je bang bent om in het donker auto te rijden. Op de website van het CBR vind je slagingspercentages. Staar jezelf hier niet blind op: dit zegt niet alles. Er bestaat niet zoiets als “de beste rijschool”: wat voor de een goed werkt, hoeft voor een ander niet goed te werken. De meeste rijscholen werken op uurtarief, de instructeurs zijn geen “bevoegde” coaches en zien dit als een neveninkomen naast rijles geven. Echter een angst is meer dan een “dingetje” wat wel effies is weg te poetsen.

Over het algemeen geldt dat het heel belangrijk is dat jij een ‘klik‘ hebt met een begeleider, zodat jij je op je gemak voelt en kunt ontspannen. Als jij bijvoorbeeld naast een rijinstructeur zit die thuis problemen heeft (en bijvoorbeeld in scheiding ligt) en gestrest is over zijn privé/werkleven, dan kun je hier last van hebben. Ook kan het niet steunend werken als een rijinstructeur zegt dat je “teveel nadenkt en niet mag praten”. Het kan juist enorm helpen om hun gedachten te delen en hun angsten te uiten. En daarom is mijn advies sla een rijschool over om over je angsten heen te kunnen “stappen”.

Tip 4. Transformeer de oorzaak van de angst

De oorzaak van angst kun je bijvoorbeeld met hulp van een professional begeleider/ coach transformeren. Zo kun je angst loslaten.

Tip 5. Geef jezelf de tijd

Misschien wil jij wel heel snel een rijbewijs halen of weer snel de weg op? Een ‘Spoedcursus rijbewijs‘ is niet zo geschikt als je angst ervaart: geef jezelf de tijd om met jouw angst om te gaan en jouw angst te transformeren. Tijdsdruk (bijvoorbeeld in de vorm van een Spoedcursus en dan een deadline hebben wanneer je ‘moet’ afrijden) helpt daar niet bij.

Tip 6. Oefen, oefen en oefen

Oefen zowel met je auto theorie (bijvoorbeeld online) als praktijk. Het is handig om eerst je Theorie te doen (of het op te frissen), voordat je start met de praktijk. Ook kan het helpen om eerst de Praktijk te starten in een simulator. Zo herken je bijvoorbeeld verkeersborden en verkeerssituaties, en weet je snel wat je hoort te doen. Dit draagt bij aan je zelfvertrouwen. Geef jezelf zoveel rijlessen als waar jij je prettig bij voelt. Ook al is er een gemiddeld aantal lesuren: iedereen is uniek. Dit hangt onder meer samen met je leeftijd, jouw aanleg/leersnelheid. Zet door, blijf optimistisch en heb vertrouwen.

Tip 7. Blijf bij jezelf

Stress en angst over wat er allemaal kan gebeuren draagt niet bij aan fijn in de auto zitten. Leer om goed bij jezelf en je eigen energie te blijven: zo ben je ontspannen en gefocust.