: 06 - 43 91 34 79    :info@rijangstnoordholland.nl 

Klik & Lees meer: Een plan om je rijangst te overwinnen

De drempel om rijangst te overwinnen is vaak enorm hoog. Je schaamt je ervoor, houdt vol dat je het eigenlijk prima af kunt zonder auto, maar feit is wel dat het je beperkt in jouw mogelijkheden en dat het je afhankelijk maakt van anderen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om je neer te leggen bij het feit dat jouw rijangst je weerhoudt van het autorijden. Soms is er tenslotte, naast jouw eigen beperkte(re) mogelijkheden, niet direct een noodzaak om je rijangst te overwinnen.

De noodzaak om weer auto te moeten rijden, kan o.a. ontstaan door:

  • een (echt)scheiding
  • gezondheidsproblemen van je partner (of een ander familielid waar je bijvoorbeeld mantelzorger voor wordt)
  • het overlijden van je partner
  • verhuizing van jezelf of van vrienden, familie of je kinderen, waardoor je verder van elkaar komt te wonen
  • een nieuwe baan (of de wens of noodzaak om een nieuwe baan te vinden)

Als dit soort situaties zich voordoen, komt er ineens veel druk op te staan. Beter is om dit voor te zijn en eerder al aan de slag te gaan om je rijangst te overwinnen.


Ben jij klaar om je rijangst te overwinnen?

Wanneer je je rijangst wilt overwinnen, moet je deze onder ogen zien en de confrontatie met jezelf aan gaan. Dit vergt veel lef en doorzettingsvermogen, maar de beloning is groot! Autorijden vergroot tenslotte je wereld. Het geeft je vrijheid, flexibiliteit en het vergroot je onafhankelijkheid. Jouw rijangst overwinnen is dus een waardevolle investering in een toekomst vol nieuwe mogelijkheden. Bedenk je eens wat jij allemaal kunt doen!


De basis van mijn persoonlijke aanpak

Kijktechniek; Mensen met rijangst kijken vaak helemaal niet (omdat ze te gefocust zijn op de controle over de auto). Kijken ze wel, dan zien ze eigenlijk maar weinig tot niets of hebben een matig begrip van wat ze in de spiegels zien en hoe ze daarop moeten anticiperen.

In de training leer ik je hoe je op een andere manier kunt kijken en hoe je om moet gaan met wat je ziet. Je gebruikt je autoruiten en spiegels dan niet meer om te ‘flitsen’ (= je kijkt wel maar je ziet niks), niet meer om ‘een foto te maken’ (= je ziet wel wat, maar je weet niet hoe je het moet interpreteren), maar je leert breed en ver vooruit te kijken en ‘een video te maken’ van wat je ziet. Zo krijg je een compleet beeld van wat er om je heen gebeurt en kun je daarop leren anticiperen. Als je dit onder de knie hebt, ontstaat er rust in de auto. Zo creëer je ruimte voor jezelf om met je omgeving bezig te kunnen zijn.

Verkeersinzicht; Door anders naar je omgeving te kijken (kijktechniek) en met meer rust in de auto (goede voertuigbeheersing) kun je je verkeersinzicht verder ontwikkelen. Door te oefenen met het anticiperen op situaties die je tegenkomt (van makkelijk naar moeilijk) ga je je steeds comfortabeler voelen in het verkeer. Je weet immers steeds beter wat je moet doen in de verschillende situaties.

Gevaarherkenning; Door mogelijke gevaren vroegtijdig te herkennen, heb je veel meer tijd om hierop te anticiperen. Situaties die je voorheen altijd overvielen, waar je van schrok of zelfs angstig van werd, zie je nu al ver van tevoren aankomen. Je leert opnieuw auto te rijden, een rijstijl die beschermend is voor jezelf en het overige verkeer.

Alles in jouw tempo!! Zo krijg je steeds meer zelfvertrouwen en wordt autorijden uiteindelijk steeds makkelijker en misschien ook wel weer leuk!

Hoe verder dit stappenplan doorleest, hoe spannender het allemaal voor je lijkt misschien. Dat begrijp ik helemaal. Besef je daarom goed dat je daar nog niet bent en dat je al deze stappen doorloopt in je eigen tempo (kleine stapjes).


Intakegesprek, rijtest en advies op maat (90 min)

Tijdens het intakegesprek bespreken en bekijk ik (de oorzaak van) jouw rijangst en krijg je uiteindelijk een advies op maat. Besluit je na de intake toch niet door te willen zetten, dan betaal je alleen het bedrag van de intake en zit je verder nergens aan vast.